| LADA VFTS (VILNIUS FABRIK TUNING SPORT)

Az autt 1982.10.01-n homologizltk Prizsban.Az aut a Fiat 131 Abarth utnzata, melyet elszr a csehszlovk Metalex cg ksztett el elszr.Ez megtetszett az oroszoknak s kis finomtsokkal homologizltk.Az aut f tervez s fejlesztmrnke a litvn Sztaszisz Brundza volt, aki mellesleg hrhedt zsigulis versenyz volt.Haznkban is megfordult tbb versenyen sajt VFTS-vel, amely a legenda szerint 180 lers volt. A Lada VFTS nemcsak keleten volt hres, de nyugaton is elismertk az aut kpessgeit.A szovjet autversenyz vlogatott, ha megjelent mondjuk a finn vb futamon, biztos, hogy elismer helyezst szereztek.Sok nyugati versenyz rettegett a szovjet csodaautktl s kamikaze stlus piltiktl.A nyolcvanas vekben egy j VFTS pttetse egy vbe s kb 1000000 FT-ba kerlt.
Osvth Pter Ex-VFTS-e
VFTS ("Vfti")
A VFTS-t 2000 janurjban kezdtk el pteni. Ugyan ebben az vben el is indultunk az els versenyen, amelyet Esztergomban rendeztek meg. Itt sajnos kiestnk, de a kvetkez miskolci futamon az els helyen rtnk clba. Az aut egszen a 2005-s szezonig kiszolglt minket, de most sem kldjk nyugdjba: jelenleg (2006. mjus) feljts alatt ll. Amennyiben meghvsos versenyen indulhatunk, mindenkppen ezzel az autval szeretnnk azt teljesteni, mivel nem csak a rajongk, de a mi szvnkhz is ez a tpus ll kzelebb.
 
- - 1600 cm3
- - 150 LE
- - 2 db 45-s Weber karburtor
- - 316/ 304-es vezrmtengely aszfaltra
- - 328/ 328-as vezrmtengely murvra
- - acl lendkerekek
- - Sachs kuplung, szinter trcsa
- - Ross dugatty
- - Scrick szelep, vezrmtengely
- - tolkerekes vlt
- - els lengkar bronzperselyes
- - hts szilentek: kemny gumis zld szilentek
- - lengkarok, hts futm, stabiliztorok megerstve
- - differencilm 4/7-es tttel
- - lamells sper
- - alumnium ajtborts, motorhztet, illetve csomagtrfedl
- - vegszlas szlestsek
- - 14-es gumi murvn
- - 15-s gumi aszfalton
|
Peth Istvn Ex-VFTS-e
Nlunk elg kevs gyri pts VFTS szaladglt, inkbb a sajt kszts volt a kltsgtakarkos divat. Sokan csak sztestes-nek hvtk ezeket.
A nyolcvanas vekben, amikor mindenki focista frizurval jrt a diszkba Limahl-ra ltygni, a rali plykon a B csoportos autk kpviseltk a legnagyobb-legersebb kategrit. Peugeot 205 T16, Audi Quattro, Austin Metro, hogy csak nhnyat emltsek. Magyarorszgra persze az ilyen autk nem jutottak el, viszont volt a KGST-n bell is olyan aut, amibl kivl versenyautt lehetett faragni.
Ht persze, hogy a Ladrl van sz. A Szovjetorszg-beli fejlesztk is belttk a lps fontossgt, s komplett versenyrszleget hoztak ltre. Vilniusban dolgoztak a fik a sportos Ladk fejlesztsn, gy a megszletett aut neve a Vilnius Fabrik Tuning Sport szavak kezdbetibl egyszeren Lada VFTS lett.
Nlunk elg kevs ilyen gyri pts VFTS szaladglt, inkbb a sajt kszts volt a kltsgtakarkos divat. Eleinte mg a kocka Ladk is ritkasgszmba mentek, gy a kereklmps karosszrijra kerlt fel a kocka doblemez, srvd, ajtk. s persze a tbbi alkatrsz elksztse is inkbb a barkcsolshoz hasonlthat. Ezrt aztn ezek a gpek nem a megbzhatsgukrl voltak hresek, sokan csak sztestes-nek hvtk ket. De ezek az idk szerencsre mr elmltak.
A tpus nem lt meg tl hossz letet a raliplykon, mivel a B csoport sokat megenged szablyai folytn olyan szrnyek szlettek, amik csak rasztalnyi mret szpojlerekkel tudtak az ton maradni, s a sly ler arny igencsak kzeledett az 1-hez. Nhny komolyabb baleset utn az FIA beszntette a B csoport versenyzst a raliban. Ez nlunk a Lada VFTS-ek megsznst jelentette. Aki ltott valaha ilyen autt versenytempban kzlekedni, pontosan trzi, olyan ez, mintha a lerombolnk mondjuk a Taj Mahalt. De szerencsre a 90-es vek vge fel a VFTS-ek visszatrtek magyar bajnoksg H csoportjba, gy megmutathatjuk gyerekeinknek, mire hegyeztk a rpt fiatal korunkban.
Ez pedig nem ms, mint a 2105-s Lada alapjaira ptett, teljesen tdolgozott versenyaut. Alumnium motorhztet, ajtbortsok, csomagtrtet a slycskkents rdekben. Akkor viszont mr az vegek sem maradhattak meg. Rgebben simn plexire cserltk az oldalskat - az els s a hts szlvd maradt vegbl -, de a mai szablyok mr nem engedik az lesen tr anyagok hasznlatt, gy ezek most mr polikarbontbl kszlnek. A kerekeknl tallhat iszonyatos mret, szintn manyag szlestsek teszik brutliss az aut megjelenst. Ezekre szksg is van, hiszen a nyomtv jelentsen eltr a gyri mrettl, ami nagyobb kanyarsebbesget biztost, mert az aut sokkal ksbb veszti el az oldalstabilitst.
A futmben vannak ms vltozsok is. A gumiszilentek teljesen alkalmatlanok a feladatukra, ezrt specilis anyagra cserlik. Hogy pontosan mi ez az anyag, attl fgg, melyik tuningmester pti az autt. Mindenki msra eskszik; s egyikk sem mondja meg, mit hasznl. gy maradjunk annyiban, hogy valami manyag. Itt kell elmondani, hogy manapsg mr nem gyrtanak Vilniusban VFTS-eket, a nlunk fut nhny pldnyt klnbz autfarag mesterek ksztik, s tartjk karban. A bemutatott aut a Kasza Motorsport mhelyben kszlt, s Kasza Zoltn meslte el, mit mvelt az autval, ami Peth Istvn s Lovsz Tibor segtsgvel jelenleg vezeti az OB H csoportjt.
Visszatrve a futmhz, a nyomtvszlests miatt gyakrabban kell cserlni a tengelycsonkot s a fltengelyeket, de az aut minden egyes porcikjra rvnyes, hogy jelentsen zemra-rzkeny. Vagyis szinte mindent t kell nzni egy-egy verseny utn, s van olyan is, amit mindenkppen ki is kell cserlni. Bilstein lengscsillaptk, htul szria, ell annl kicsit kemnyebb rugk teszik teljess a felfggesztst. A bettek anyagval szoktak jtszani, attl fggen, hogy milyen versenyre kszlnek pp, de htul szinte mindig Ferodo Racing-et hasznlnak, mert lltlag dobfkhez ez az egyetlen verseny bett kaphat. A fkolaj gumi vezetkeit flexibilis, fm bevonatra cserltk, mert ezek nem dagadnak meg egy erteljes satuzsnl, gy nem gyengl a fkhats. Olaj tekintetben Zoli a Castrol SRF-re eskszik.
Az utastrben is jelents az talakts. Krpitok j versenyauthoz hen alig vannak, az ajtkon is csak az elrsok szerinti kompozit anyag. Az lsek sportlsekre cserldtek, bekerltek a ktelez biztonsgi cuccok, mint a bukcs, a tzolt rendszer, az ramtalant, s a 4 pontos biztonsgi vek. A mszerfalrl a vezet a szmra fontos adatokat ltja hirtelen. Fordulatszm, olajnyoms meg ilyenek. A vzhfok, s a benzin mennyisget mutat a navigtor el kerlt, ahogy a biztostk-, s a rel tbla is. Ezek gy egyrszt biztonsgosabb helyen vannak, msrszt brmi villmgyorsan cserlhet, ha elromlik.
A hajts leghts rsze a Ladknl ismert merev htshdban bjuk meg. Termszetesen ez a hd is jelents erstsen esett t. A szablyok szerinti agyonhegesztgets mindenkppen szksges, lttam mr ennek ellenre is teljesen ketttrt darabot. Az erstshez szksg van egy kalodra, amibe beszortjk a hidat, klnben a hegeszts kzben eldeformldik, s mr lehet is kidobni. A kzepbe tmts nlkl, s tcsavarokkal illesztett difibl kt flt engedlyeznek a szablyok. Termszetesen mindkett sperr, csak az tttelk tr el. Az egyik a legends 4,7-es, a msik a 4,4-es.
Ha mr a homolg cuccoknl tartunk, akkor el kell mondani, hogy vltbl is ktfle van. A hossz egyeses, s a rvid egyeses. Ezek a kifejezsek nem hangzanak valami precz mszaki nyelven, de gy terjedtek el. Amellett, hogy egyenes fogazs, krms kapcsols fogaskerekek bjnak meg az eredeti vlthzban, a pilta szmra kln feladat megtanulni, hogy melyik fokozat merre tallhat. Az 1-es a botot lenyomva jobbra elre, a kettes teljesen balra fent, a hrmas alatta, a ngyes kzpen fent, az ts pedig alatta. A htramenethez szintn le kell nyomni a kart, s akkor jobbra lent talljuk. Ez a megolds egy szksges kompromisszum vgtermke. A gyri hzba (ennek hasznlatt rja el a szably) csak gy frt el a kapcsol mechanika, s a fogaskerekek egyttese. A kuplung egytrcss szinter, versenyszerkezettel.
s vgl elrkeztnk a legrdekesebb rszhez, a motorhoz. Mieltt azonban izgats vdjval lecsuknnak, elrulom, hogy nem sok minden fog kiderlni arrl, hogyan lehet nagyjbl 150 lovat elcsalogatni egy Ladbl. A motorptsre vonatkoz szablyok ugyan elg sok megktst tartalmaznak - pldul a ftengely, s a hajtkarok megdolgozhatk ugyan, de az anyaguknak meg kell maradni a gyrinak -, de rengeteg olyan apr finomts ltezik, amik nem srtik a szablyokat, s nagyon hozzjrulnak a motor teljestmnynvekedshez. Minden tuningmester ms oldalrl kzelti meg a krdst, folyamatosan jr az agyuk, gondolkodnak egy-egy ilyen apr tleten, amelyek nagy rsze aztn nem is vlik be. Ezrt nem szeretik megosztani senkivel, hogy pontosan mit is csinlnak, a mhelyben szpen letakarjk azokat a dolgokat, amiket nem lthat rajtuk kvl ms.
Szval meg kell annyival elgednnk, hogy 1600 kbcenti, 4 lemls kipufog (fonottkalcs), s kett darab horizontlis, 45-s fojtszelep torokkal rendelkez Weber karburtor (ez a homolg), acl lendkerk. Knnytsek, polrozsok minden elkpzelhet helyen. A vezrmtengely fokolsa is rejtly. Pontosabban vannak bevlt rtk tengelyek, de hogy mikor melyiket hasznljk, azt mr szintn titok vezi. Az aut vgsebessge gy 175-180 km/h krl van, persze attl is fggen, hogy mekkora kerekek vannak felszerelve. Rgebben 13"-osakat hasznltak, de manapsg mr szinte kizrlag 15" a men. Ezek simn tlpnek a kisebb lukakon, s a motor sem forog szt gyorstskor. Mert nem pusztn a vgsebessg a lnyeg a raliban - st -, hanem az, hogy ki milyen gyorsan megy be egy kanyarba, s milyen gyorsan jn ki. Ezrt aztn nem kell csodlkozni, hogy a versenyek alatt a VFTS-ek rendszerint befurakodnak az lmeznybe, sok turbs, ngykerkhajtsost maguk mg utastva.
Forrs: www.totalcar.hu
| |