Főmenü



     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Lada VFTS JUMP!!!

     
Óra
     
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
     
Látogatottság
Indulás: 2007-03-25
     
(_VFTS történelem_)

LADA VFTS (VILNIUS FABRIK TUNING SPORT)

 

 

Az autót 1982.10.01-én homologizálták Párizsban.Az autó a Fiat 131 Abarth utánzata, melyet először a csehszlovák Metalex cég készített el először.Ez megtetszett az oroszoknak és kis finomításokkal homologizálták.Az autó fő tervező és fejlesztőmérnöke a litván Sztaszisz Brundza volt, aki mellesleg hírhedt zsigulis versenyző volt.Hazánkban is megfordult több versenyen saját VFTS-ével, amely a legenda szerint 180 lóerős volt. A Lada VFTS nemcsak keleten volt híres, de nyugaton is elismerték az autó képességeit.A szovjet autóversenyző válogatott, ha megjelent mondjuk a finn vb futamon, biztos, hogy elismerő helyezést szereztek.Sok nyugati versenyző rettegett a szovjet csodaautóktól és kamikaze stílusú pilótáiktól.A nyolcvanas években egy új VFTS építtetése egy évbe és kb 1000000 FT-ba került.

 

Osváth Péter Ex-VFTS-e
      
 
 
 
 
 
 
  

A VFTS-t 2000 januárjában kezdtük el építeni. Ugyan ebben az évben el is indultunk az első versenyen, amelyet Esztergomban rendeztek meg. Itt sajnos kiestünk, de a következő miskolci futamon az első helyen értünk célba. Az autó egészen a 2005-ös szezonig kiszolgált minket, de most sem küldjük nyugdíjba: jelenleg (2006. május) felújítás alatt áll. Amennyiben meghívásos versenyen indulhatunk, mindenképpen ezzel az autóval szeretnénk azt teljesíteni, mivel nem csak a rajongók, de a mi szívünkhöz is ez a típus áll közelebb.

Lada VFTSLada VFTS

  • - 1600 cm3
  • - 150 LE
  • - 2 db 45-ös Weber karburátor
  • - 316/ 304-es vezérműtengely aszfaltra
  • - 328/ 328-as vezérműtengely murvára
  • - acél lendkerekek
  • - Sachs kuplung, szinter tárcsa
  • - Ross dugattyú
  • - Scrick szelep, vezérműtengely
  • - tolókerekes váltó
  • - első lengőkar bronzperselyes
  • - hátsó szilentek: kemény gumis zöld szilentek
  • - lengőkarok, hátsó futómű, stabilizátorok megerősítve
  • - differenciálmű 4/7-es áttétel
  • - lamellás sper
  • - alumínium ajtóborítás, motorháztető, illetve csomagtérfedél
  • - üvegszálas szélesítések
  • - 14-es gumi murván
  • - 15-ös gumi aszfalton

 Pethő István Ex-VFTS-e

Nálunk elég kevés gyári építésű VFTS szaladgált, inkább a saját készítés volt a költségtakarékos divat. Sokan csak szétestées-nek hívták ezeket.

 
A nyolcvanas években, amikor mindenki focista frizurával járt a diszkóba Limahl-ra lötyögni, a rali pályákon a B csoportos autók képviselték a legnagyobb-legerősebb kategóriát. Peugeot 205 T16, Audi Quattro, Austin Metro, hogy csak néhányat említsek. Magyarországra persze az ilyen autók nem jutottak el, viszont volt a KGST-n belül is olyan autó, amiből kiváló versenyautót lehetett faragni.

Hát persze, hogy a Ladáról van szó. A Szovjetország-beli fejlesztők is belátták a lépés fontosságát, és komplett versenyrészleget hoztak létre. Vilniusban dolgoztak a fiúk a sportos Ladák fejlesztésén, így a megszületett autó neve a Vilnius Fabrik Tuning Sport szavak kezdőbetűiből egyszerűen Lada VFTS lett.

   
Nálunk elég kevés ilyen gyári építésű VFTS szaladgált, inkább a saját készítés volt a költségtakarékos divat. Eleinte még a kocka Ladák is ritkaságszámba mentek, így a kereklámpás karosszériájára került fel a kocka doblemez, sárvédő, ajtók. És persze a többi alkatrész elkészítése is inkább a barkácsoláshoz hasonlítható. Ezért aztán ezek a gépek nem a megbízhatóságukról voltak híresek, sokan csak szétestées-nek hívták őket. De ezek az idők szerencsére már elmúltak.
 
A típus nem élt meg túl hosszú életet a ralipályákon, mivel a B csoport sokat megengedő szabályai folytán olyan szörnyek születtek, amik csak íróasztalnyi méretű szpojlerekkel tudtak az úton maradni, és a súly lóerő arány igencsak közeledett az 1-hez. Néhány komolyabb baleset után az FIA beszüntette a B csoport versenyzését a raliban. Ez nálunk a Lada VFTS-ek megszűnését jelentette. Aki látott valaha ilyen autót versenytempóban közlekedni, pontosan átérzi, olyan ez, mintha a lerombolnák mondjuk a Taj Mahalt. De szerencsére a 90-es évek vége felé a VFTS-ek visszatértek magyar bajnokság H csoportjába, így megmutathatjuk gyerekeinknek, mire hegyeztük a répát fiatal korunkban.
   
Ez pedig nem más, mint a 2105-ös Lada alapjaira épített, teljesen átdolgozott versenyautó. Alumínium motorháztető, ajtóborítások, csomagtértető a súlycsökkentés érdekében. Akkor viszont már az üvegek sem maradhattak meg. Régebben simán plexire cserélték az oldalsókat - az első és a hátsó szélvédő maradt üvegből -, de a mai szabályok már nem engedik az élesen törő anyagok használatát, így ezek most már polikarbonátból készülnek. A kerekeknél található iszonyatos méretű, szintén műanyag szélesítések teszik brutálissá az autó megjelenését. Ezekre szükség is van, hiszen a nyomtáv jelentősen eltér a gyári mérettől, ami nagyobb kanyarsebbeséget biztosít, mert az autó sokkal később veszti el az oldalstabilitását.
 
A futóműben vannak más változások is. A gumiszilentek teljesen alkalmatlanok a feladatukra, ezért speciális anyagúra cserélik. Hogy pontosan mi ez az anyag, attól függ, melyik tuningmester építi az autót. Mindenki másra esküszik; és egyikük sem mondja meg, mit használ. Így maradjunk annyiban, hogy valami műanyag. Itt kell elmondani, hogy manapság már nem gyártanak Vilniusban VFTS-eket, a nálunk futó néhány példányt különböző autófaragó mesterek készítik, és tartják karban. A bemutatott autó a Kasza Motorsport műhelyében készült, és Kasza Zoltán mesélte el, mit művelt az autóval, ami Pethő István és Lovász Tibor segítségével jelenleg vezeti az OB H csoportját.
   
Visszatérve a futóműhöz, a nyomtávszélesítés miatt gyakrabban kell cserélni a tengelycsonkot és a féltengelyeket, de az autó minden egyes porcikájára érvényes, hogy jelentősen üzemóra-érzékeny. Vagyis szinte mindent át kell nézni egy-egy verseny után, és van olyan is, amit mindenképpen ki is kell cserélni. Bilstein lengéscsillapítók, hátul széria, elöl annál kicsit keményebb rugók teszik teljessé a felfüggesztést. A betétek anyagával szoktak játszani, attól függően, hogy milyen versenyre készülnek épp, de hátul szinte mindig Ferodo Racing-et használnak, mert állítólag dobfékhez ez az egyetlen verseny betét kapható. A fékolaj gumi vezetékeit flexibilis, fém bevonatúra cserélték, mert ezek nem dagadnak meg egy erőteljes satuzásnál, így nem gyengül a fékhatás. Olaj tekintetében Zoli a Castrol SRF-re esküszik.

 

 
Az utastérben is jelentős az átalakítás. Kárpitok jó versenyautóhoz hűen alig vannak, az ajtókon is csak az előírások szerinti kompozit anyagú. Az ülések sportülésekre cserélődtek, bekerültek a kötelező biztonsági cuccok, mint a bukócső, a tűzoltó rendszer, az áramtalanító, és a 4 pontos biztonsági övek. A műszerfalról a vezető a számára fontos adatokat látja hirtelen. Fordulatszám, olajnyomás meg ilyenek. A vízhőfok, és a benzin mennyiséget mutató a navigátor elé került, ahogy a biztosíték-, és a relé tábla is. Ezek így egyrészt biztonságosabb helyen vannak, másrészt bármi villámgyorsan cserélhető, ha elromlik.
   
A hajtás leghátsó része a Ladáknál ismert merev hátsóhídban bújuk meg. Természetesen ez a híd is jelentős erősítésen esett át. A szabályok szerinti agyonhegesztgetés mindenképpen szükséges, láttam már ennek ellenére is teljesen kettétört darabot. Az erősítéshez szükség van egy kalodára, amibe beszorítják a hidat, különben a hegesztés közben eldeformálódik, és már lehet is kidobni. A közepébe tömítés nélkül, és tőcsavarokkal illesztett difiből két félét engedélyeznek a szabályok. Természetesen mindkettő sperr, csak az áttételük tér el. Az egyik a legendás 4,7-es, a másik a 4,4-es.
 
Ha már a homológ cuccoknál tartunk, akkor el kell mondani, hogy váltóból is kétféle van. A hosszú egyeses, és a rövid egyeses. Ezek a kifejezések nem hangzanak valami precíz műszaki nyelven, de így terjedtek el. Amellett, hogy egyenes fogazású, körmös kapcsolású fogaskerekek bújnak meg az eredeti váltóházban, a pilóta számára külön feladat megtanulni, hogy melyik fokozat merre található. Az 1-es a botot lenyomva jobbra előre, a kettes teljesen balra fent, a hármas alatta, a négyes középen fent, az ötös pedig alatta. A hátramenethez szintén le kell nyomni a kart, és akkor jobbra lent találjuk. Ez a megoldás egy szükséges kompromisszum végterméke. A gyári házba (ennek használatát írja elő a szabály) csak így fért el a kapcsoló mechanika, és a fogaskerekek együttese. A kuplung egytárcsás szinter, versenyszerkezettel.
   
És végül elérkeztünk a legérdekesebb részhez, a motorhoz. Mielőtt azonban izgatás vádjával lecsuknának, elárulom, hogy nem sok minden fog kiderülni arról, hogyan lehet nagyjából 150 lovat előcsalogatni egy Ladából. A motorépítésre vonatkozó szabályok ugyan elég sok megkötést tartalmaznak - például a főtengely, és a hajtókarok megdolgozhatók ugyan, de az anyaguknak meg kell maradni a gyárinak -, de rengeteg olyan apró finomítás létezik, amik nem sértik a szabályokat, és nagyon hozzájárulnak a motor teljesítménynövekedéséhez. Minden tuningmester más oldalról közelíti meg a kérdést, folyamatosan jár az agyuk, gondolkodnak egy-egy ilyen apró ötleten, amelyek nagy része aztán nem is válik be. Ezért nem szeretik megosztani senkivel, hogy pontosan mit is csinálnak, a műhelyben szépen letakarják azokat a dolgokat, amiket nem láthat rajtuk kívül más.

 

Szóval meg kell annyival elégednünk, hogy 1600 köbcenti, 4 leömlős kipufogó (fonottkalács), és kettő darab horizontális, 45-ös fojtószelep torokkal rendelkező Weber karburátor (ez a homológ), acél lendkerék. Könnyítések, polírozások minden elképzelhető helyen. A vezérműtengely fokolása is rejtély. Pontosabban vannak bevált értékű tengelyek, de hogy mikor melyiket használják, azt már szintén titok övezi. Az autó végsebessége így 175-180 km/h körül van, persze attól is függően, hogy mekkora kerekek vannak felszerelve. Régebben 13"-osakat használtak, de manapság már szinte kizárólag 15" a menő. Ezek simán átlépnek a kisebb lukakon, és a motor sem forog szét gyorsításkor. Mert nem pusztán a végsebesség a lényeg a raliban - sőt -, hanem az, hogy ki milyen gyorsan megy be egy kanyarba, és milyen gyorsan jön ki. Ezért aztán nem kell csodálkozni, hogy a versenyek alatt a VFTS-ek rendszerint befurakodnak az élmezőnybe, sok turbós, négykerékhajtásost maguk mögé utasítva.

Forrás: www.totalcar.hu

     
Szavazz!
Mitsubishi EVO VI
A régi vagy az új design tetszett/tetszik jobban?

A régi fehér
Az új ezüst + karbon matricák
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Üzenőfal
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Szavazás
Lada VFTS
Neked melyik VFTS-Design tetszett jobban?

Ezüst-Kék
Ezüst-Fekete
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Mitusbishi Lancer EVO
     

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre